BlogHandig & TipsTech

Lidl retour: alles wat je nog niet wist

Wie nog niet weet dat de Lidl véél meer dan je standaard boodschappen verkoopt, heeft echt iets gemist. Van huishoudartikelen tot aan tuingereedschap en koffers, je vindt er ongeveer alles waar je ooit van hebt gedroomd. Oké, veelal is inderdaad alleen online te koop, maar toch, het is daadwerkelijk fantastisch.

Het nadeel aan online shoppen is echter wel dat niet alles aan je eisen en/ of verwachtingen voldoet. Soms zijn de apparaten simpelweg niet van een goede kwaliteit en anderzijds bestel je een jas per ongeluk in de verkeerde maat. In ieder geval komt het dus soms voor dat je iets moet retourneren. Gelukkig is dat niet heel ingewikkeld, al moet je wel op de hoogte zijn van een aantal stappen. In dit artikel lees je alles over de Lidl retour wat je nog niet wist.

Volg deze stappen voor het retour

Anders dan bijvoorbeeld een Zara of H&M, maakt de Lidl op wat andere vlakken onderscheid in het retour. Dat onderscheid geldt in de verschillende groottes van pakketen. We leggen je eerst uit hoe het zit bij pakketen van de volgende afmeting:

  • pakket met afmetingen van maximaal 120 bij 60 bij 30 cm

Retour van klein pakket

Bij de meeste artikelen zal het gaan om bovenstaand pakket. Dit wordt door Lidl aanschouwt als een ‘klein’ pakket. Je kan nu kiezen of je via je eigen account óf via een gastaccount de retour aanmaakt. Lees:

#1 Retour via klantaccount

Allereerst log je in op je eigen account, waarna je de volgende stappen moet volgen.

  • Ga naar ‘Bestellingen‘ en druk hier de bestelling aan waar je een item van wil retourneren
  • Klik op ‘Artikel retourneren‘, waarbij je ook het aantal items aangeeft
  • Kies uit een lijst met redenen waarom je het item retour wil doen
  • Klik op ‘ Verder naar het retourenoverzicht
  • Klopt alles, dan ga je verder naar ‘Retouropdracht aanmaken

Het aanmaken van de retour in het geval van de lidl, betekent dat je een e-mail ontvangt inclusief retourbon en DHL-label. Vervolgens pak je alle te retourneren items stevig is, voeg je de retourbon ook aan het pakket toe en plak je het nieuwe verzendlabel zichtbaar op het pakket.

Is alles goed verpakt, dan ga je naar het dichtsbijzijnde DHL-Servicepunt. Het enige dat je hoeft te doen, is het afgeven van het pakket, waarna je (waarschijnlijk) een verzendlabel meekrijgt. Het retourneren naar Lidl is gratis, dus wees er alert op dat je ook daadwerkelijk niks betaald.

#2 Retour als gast

Al die accounts overal, je wordt er maar moe van. Gelukkig is het voor het retourneren van een klein pakket aan Lidl niet noodzakelijk om een account te hebben. Wat je echter nog wel even moet doen, is:

  • Ga naar de bestel mail met de factuur en klik op de link om een retour aan te maken.
  • Volg alle stappen en je ontvangt als het goed is een nieuwe e-mail met daarin een retourbon en retourlabel van DHL
  • Deze print je allebei uit. De retourbon voeg je toe aan het pakket, het retourlabel plak je duidelijk en zichtbaar op het pakket. Let op: het oude retourlabel verwijder je of maak je ‘onzichtbaar’.

Na deze opties ga je wederom naar een DHL-Servicepunt, waar je je pakket afgeeft.

Retour van groot pakket

Maar, in het geval van een groot pakket, gaat het retourneren net wat anders. Bij een pakket met de volgende afmetingen, volg je de volgende stappen:

  • pakket met afmetingen groter dan 120 bij 60 bij 30 cm

Gezien DHL een limiet stelt op de grootte van de artikelen die ze zo ‘standaard’ aannemen, verloopt de retour in dit geval wat anders. De stappen die je nu gaat volgen, gelden als volgt.

  • je neemt contact op met de Customer Care afdeling (klantenservice), onder andere via Whatsapp en Facebook Messenger te bereiken
  • je maakt met de medewerker een ophaalafspraak, waarna het pakket in de komende tijd bij je wordt opgehaald

Let op: het is handig dat je het bestelnummer of je eigen klantnummer bij de hand houdt, zodat de medewerkers vlot kunnen handelen en meteen weten om welk product het gaat.

Terugbetaling

Zoals je al weet is het retourneren gratis. Deze kosten worden dus niet ingehouden op je uiteindelijke terugbetaling. Met de verzendkosten die je oorspronkelijk hebt betaald, ligt dat net wat anders. Want, zo geldt, alleen wanneer je de gehele bestelling retourneert, krijg je de verzendkosten terug. Ook best logisch, gezien je voor dat ene artikel dat je wél houdt, ook gewoon verzendkosten had betaald wanneer je alleen dat had gekocht. Makes sense, right?

Het aankoopbedrag wordt overigens teruggeboekt, wanneer alles in goede orde is ontvangen in het Lidl-retourencentrum. Hiervan krijg je altijd via de mail bericht.

Een aantal andere dingen waarvan het handig is m rekening mee te houden, zijn:

  • Retourtermijn
    De retourtermijn is 30 dagen en die dagen gaan in op het moment dat je het pakket in ontvangst hebt genomen. Een uitzondering geldt voor matrassen, matrastoppers en lattenbodems, daarvoor heb je in totaal 90 dagen om je te bedenken.
  • Retourneren in winkel
    Helaas is het niet mogelijk om een artikel dat je online hebt aangeschaft, in de winkel te retourneren. Gelukkig is het retourneren gratis, dus in plaats van dat je naar een Lidl-filiaal gaat, ga je naar een DHL-Servicepunt. Die zit waarschijnlijk op een vergelijkbare afstand als de winkel.

We hopen dat je op deze manier voldoende bent geïnformeerd over het retourneren van een item naar Lidl. Het is zeker de moeite waar om een item retour te doen, in plaats van hetzelfde/ het vergelijkbare weer opnieuw aan te schaffen en het andere item te laten verstoffen in de kast. Je krijgt namelijk gewoon je geld terug, mits het natuurlijk onbeschadigd is. Is het item al beschadigd bij aankomst, dan raden we je aan om contact op te nemen met de Customer Care. Zij kunnen je vast verder helpen en weten ok of het nodig is om het artikel alsnog terug te sturen naar het Lidl retourencentrum,. Sowieso verwijzen we je bij enige vragen door aan het Customer Care. Wij van wekelijks zijn er slechts om je te informeren met de informatie die voor handen ligt, in dit geval niet om hierover vragen te beantwoorden.

Related posts
Blog

Alles wat je wil weten over de cast van Dertigers

Tegenwoordig zijn er talloze streamingplatformen waarop je series en films kan kijken. Sterker nog, het aanbod is zó groot, dat je ongetwijfeld…
BlogHandig & TipsTech

Trolley Action, Lidl & meer Budget Keuzes

In onze nieuwste blog duiken we in de wereld van trolleys, het ideale metgezel voor allerlei situaties. Ze zijn handig om spullen…
Blog

Kersttruien Action, Lidl & meer Budget Keuzes

‘It’s the most wonderful time of the year’ Inderdaad. Kerst is een geweldige periode. Lekker eten, gezelligheid, mooie momenten en de allerfijnste…